1a Jornada Musicoteràpia, Música i Educació. Experiències i nous camins
INFORMACIÓ IMPORTANT PER REALITZAR LA INSCRIPCIÓ
Si ets NOU usuari o usuària no col·legiat:- Primer, has de registrar-te mitjançant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció amb les dades d'accés creades en el registre.
Si ets persona col·legiada o usuari/ària ja registrat/ada:
- Primer, inicia sessió a la teva àrea privada clicant aquest enllaç.
- Posteriorment, torna a la pàgina de l'activitat per fer la inscripció.
1a Jornada Musicoteràpia, Música i Educació. Experiències i nous camins
> Jornada
> Híbrid
> Secció Psicologia Clínica, de la Salut i la Psicoteràpia
> GT Musicoteràpia
La 1a Jornada "Musicoteràpia, Música i Educació. Experiències i nous camins" promou la integració de la musicoteràpia en l'àmbit educatiu, destacant els seus beneficis per a l'aprenentatge i el creixement personal. L'esdeveniment reuneix professionals per compartir investigacions, coneixements teòrics i experiències pràctiques que avalen l'eficàcia de la musicoteràpia. Durant la jornada es facilitaran eines i tècniques aplicables al context educatiu, amb l'objectiu de fomentar la col·laboració entre educadors, musicoterapeutes i altres experts interessats en l'ús de la música com a eina educativa.
Activitat adreçada principalment a professionals de la psicologia, musicoterapeutes, orientadors educatius i tots aquells professionals que treballin amb població infanto-juvenil i adolescents i escoles d’adults.
Objectius generals:
Promoure la musicoteràpia en l'àmbit educatiu
Difondre els beneficis de la musicoteràpia com a eina d'aprenentatge i creixement personal en el context educatiu.
Fomentar la col·laboració entre professionals educadors, musicoterapeutes i altres professionals interessats en la integració de la música i la musicoteràpia en l'educació.
Objectius específics:
Presentar les últimes investigacions i novetats en el camp de la neurociència, de la musicoteràpia i la música en benefici de la salut i del desenvolupament de la persona.
Compartir experiències reals: casos d'èxit i experiències pràctiques que utilitzin la musicoteràpia dins l’àmbit educatiu.
Proporcionar coneixements teòrics: que fonamenten els fonaments de la musicoteràpia i la seva aplicació en l'educació.
Facilitar l'aprenentatge d'eines i tècniques de musicoteràpia que els assistents puguin implementar en el seu treball educatiu.
Impulsar el coneixement científic i la investigació en les últimes investigacions i novetats en el camp de la musicoteràpia per estimular l'interès en el seu estudi i aplicació.
09:30 - 10:00 h. | Inauguració de la jornada.
10.00 - 11:00 h. | Conferència “Música i educació. Aportacions de la neurociència”. A càrrec del Dr. Jordi À. Jauset:
Moderació a càrrec de l'Emma Plana, coordinadora del GT de Musicoteràpia del COPC.
Objectiu general:
Explorar l'impacte de l'aprenentatge musical en el desenvolupament cognitiu dels estudiants, emfatitzant-ne les possibilitats com a eina educativa per potenciar l'aprenentatge i el benestar integral.
Objectius específics:
Comprendre la Influència de la música a l'aprenentatge: analitzar els mecanismes neurobiologics a través dels quals la música afecta la diversitat de funcions cognitives.
Mostrar exemples de recerca, en àmbits educatius, i els resultats obtinguts.
11:00 - 11:30 h. | Pausa cafè
11:30- 13:00 h. | Taula Rodona "Experiències i noves mirades d’intersecció de la psicologia amb la musicoteràpia, la música i la sòcio-emoció en l’àmbit educatiu".
Objectius generals:
Fomentar l’intercanvi de coneixements, creant un espai de diàleg i reflexió sobre les interseccions entre la psicologia, la musicoteràpia, la música i la sòcio-emocionalitat en l’àmbit educatiu, a partir d’experiències pràctiques de professionals.
Promoure la pràctica interdisciplinària: Establir connexions entre la pedagogia, la musicoteràpia i la psicologia, destacant el paper de la música com una eina en l’educació i el benestar emocional emocional.
Explorar noves perspectives i nous camins de la pràctica musicoterapèutica en l’àmbit educatiu. Facilitar la discussió sobre enfocs contemporanis i innovadors que integren la música en l’educació i l’atenció psicològica.
Objectius específics
Compartir experiències pràctiques de la musicoteràpia que mostren l’impacto de la musicoteràpia i la música en el desenvolupament sòcio-emocional de l’alumnat.
Identificar necessitats i reptes: a través de la discussió de las barreres i desafiaments que enfronten els educadors i professionals de la salut mental a l’implementar aquestes pràctiques en contextos educatius, així com oportunitats per a superar-les.
Generar recomanacions: Proporcionar consells de les pràctiques i estratègies per a la integració de la musicoteràpia i la música en el currículum educatiu, afavorint el benestar emocional i social dels estudiants.
Fomentar la importància de la coordinació i el Treball en equipo entre els diferents agents en l’àmbit educatiu per facilitar la col·laboració futura en de projectes vinculats amb la música, la musicoteràpia i la psicologia junt amb la música, musicoteràpia per l’enriquiment de la pràctica professional.
Ponents i temàtiques :
Marc Serra Griera: La música i l’emoció en el desenvolupament de l’alumnat.
Núria Escudé Matamorros, Esther Serrat i Marta Delgado: Musicoteràpia a Primària.
Sonia Sánchez López: La Musicoteràpia a la Unitat Pedagògica Hospitalària de Sant Joan d’Alacant.
Laia Letosa: Projectes transversals: Música i Musicoteràpia a Secundària amb alumnat NESE.
Dr. Antoní Castañer: Musicoteràpia a la Formació d’Adults d’Alacant.
Moderador/a: Anna Basseda, membre del GT de Musicoteràpia del COPC
13:00 - 14:30 h. | Conferència "Musicoteràpia, música i creativitat de l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals". A càrrec del Dr. Luís Alberto Mateos Hernández.
Moderació a càrrec de Laia Letosa
En aquesta conferència s'analitzarà la problemàtica de les disincronies en el desenvolupament psicològic de l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals (ACI), especialment entre el desenvolupament cognitiu i el socio-emocional. S'establiran matisacions evolutives per a cadascuna de les etapes educatives. Així mateix, s'analitzarà el paper que poden exercir les activitats musicals des del treball de la musicoteràpia i s'oferirà una proposta d'intervenció per a gestionar la problemàtica derivada de felicitats disincronies.
Objectius generals:
Analitzar la problemàtica que suposen les disincronies del desenvolupament psicològic en l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals (ACI).
Comprendre el paper de la música i la creativitat en la musicoteràpia com a elements terapèutics en alumnat amb ACI
Objectius específics:
Analitzar la disincronia entre el desenvolupament cognitiu de l'alumnat amb ACI i el seu desenvolupament socioemocional, en cada etapa educativa.
Exposar una proposta d'intervenció per a gestionar les disincronies de l'alumnat amb ACI des d'un programa de musicoteràpia.
14:30-15.00 h. | Resum i clausura de la jornada a càrrec d'Anna Basseda i Emma Plana.
Anna Basseda. Psicòloga. Màster universitari en Psicologia General Sanitària. Màster en Musicoteràpia. Psicòloga i musicoterapeuta de l'equip de psicologia i musicoteràpia de l'Hospital de Barcelona al servei de medicina interna, i de l'equip sociosanitari i psicoeducatiu del centre Binomi. Membre del GT de Musicoteràpia del COPC. Implicada en la investigació i l’avaluació per al benestar de les persones i el seu impuls vital.
Antoní Castañer. Doctor per la Universitat d'Alacant. Llicenciat en Pedagogia. Llicenciat en Psicopedagogia. Graduat en Educació Primària i en Educació Infantil. Màster en Musicoteràpia. Expert en informàtica educativa i en pedagogia hospitalària. Actualment està duent a terme una investigació relacionada amb el desenvolupament de la ponència (“Musicoteràpia en l’àmbit de l'Educació d'Adults”), amb la preparació de la tesi d'un segon doctorat en equitat i innovació educativa dirigit des de la Universitat de Santiago de Compostel·la. Professor de formació permanent d'adults a més de musicoterapeuta i tutor de pràctiques del Màster oficial de Musicoteràpia. Ha sigut docent a la UNED. Ha impartit més de 25 cursos de formació al professorat valencià i ha participat en diferents projectes d'investigació i innovació educativa. Participació en ponències, congressos, jornades i simposis nacionals i internacionals. Ha publicat 45 llibres didàctics i 150 articles divulgatius. En 2023 li van concedir el Premi Nacional d'Innovació Pedagògica del Ministeri d'Educació.
Marta Delgado. Actual directora de l’Escola Mas Casanovas, on també va exercir com a cap d’estudis durant dos cursos. Àmplia experiència, 14 anys, com a mestra de primària i especialista en educació física. Ha liderat projectes inclusius d'educació compartida entre l'alumnat de l'Escola d'Educació Especial Taiga i l'alumnat de l’Escola Dolors Monserdà-Santapau. També ha exercit com a formadora de mestres en l'àmbit de les matemàtiques manipulatives, centrant-se en la conversa matemàtica com a pilar fonamental per a l'aprenentatge. Al llarg de la seva trajectòria professional, ha rebut formació en pràctiques restauratives aplicades a l'aula, treballant per promoure la gestió positiva de conflictes i la creació d'un clima educatiu inclusiu i cooperatiu.
Núria Escudé. Llicenciada en Psicologia i professora de piano. Llicenciada en Educació. Màster en Musicoteràpia. Membre directiu de l’associació Musica and Medicine de Nova York. Directora del Màster en Musicoteràpia de la Universitat de Barcelona. Directora de l’Institut Català de Psicologia i Musicoteràpia. Coordinadora i musicoterapeuta clínica a l’Hospital del Mar (cures pal·liatives), salut mental i neurorrehabilitació. Formadora a la Fundación Barenboim Said en educació infantil i implementació de programes en escoles publiques (Mas Casanoves) per a la prevenció del bullying i l’educació emocional, Escola concertada Lopez Vicuña i Escola Infantil Peggy (estimulació infantil). Exerceix com a musicoterapeuta a l'àrea de medicina interna de l'Hospital de Barcelona. Editora del llibre Expresión y Comunicación de l’editorial Altamar.
Jordi Angel Jauset. Doctor en Comunicació. Cursos de doctorat en enginyeria biomèdica. Enginyer Superior de Telecomunicació. Títol professional de piano. Màsters en psicobiologia i neurociència cognitiva, en prevenció de riscos laborals i en administració d’empreses. Acreditat com a docent i investigador per l'ANECA i l'AQU. Format en musicoteràpia neurològica per Michel Thaut (Ph.D.) i Corene Thaut (Ph.D.). Creador i director de les dues primeres edicions del Màster en Neuromúsica, acreditat per la Universitat Catòlica de Murcia. Coordinador del grup d'estudi "Música i neurociència" de l'Acadèmia Catalana de la Música. Professor col·laborador en diversos programes de màster en musicoteràpia (UdG, ISEP, UB, Pompeu Fabra). Publicació de 9 llibres en relació amb la música i la neurociència i més de 50 articles en revistes acadèmiques i de divulgació. Conferenciant i divulgador científic.
Laia Letosa. Psicòloga especialitzada en musicoteràpia. Forma part del Grup de Treball de Musicoteràpia del COPC. Experiència en reeducació psicopedagògica i assessorament familiar. Treballa actualment amb infants, adolescents i famílies. Àmplia experiència en instituts públics de secundària, amb experiència docent en projectes d’inclusió, mediació i desenvolupament emocional en la comunitat educativa.
Luis Alberto Mateos. Doctor en Psicologia , musicoterapeuta i expert en intel·ligència emocional. Professor encarregat de Cátedra de la UPSA, on va impartir l’assignatura d’altes capacitats intel·lectuals (2011-2014), i on actualment imparteix l’assignatura de psicologia del desenvolupament (des de 1999) i musicoteràpia educativa (des de 2010). Autor de més de 60 publicacions, entre les quals destaca el llibre Actividades musicales para atender la diversidad. Ha coordinat diferents manuals col·lectius: Terapias Artístico Creativas i SEMPA: Sistema de Evaluación Musicoterapéutica para Personas con Alzheimer. Va treballar 7 anys d’orientador/musicoterapeuta en un centre de EE. Va ser el promotor del Máster en Musicoteràpia de la UPSA (2002) i és el seu coordinador acadèmic. Va ser fundador i president de la Associación Castellano-Leonesa de Musicoterapia (ACLEDIMA, 2001-2008). Fundador de la Associación Española de Musicoterapeutas Professionals (AEMP) al Ministeri de Treball, que ha presidit des de 2009 fins 2023.
Emma Plana. Graduada en Psicologia. Màster Oficial en Musicoteràpia. Títol de professora de música. Està especialitzada en metodologies pedagògiques musicals de Jaques-Dalcroze, Edgar Willems i Tomatis. Està formada en PNL i psicologia sistèmica. És coordinadora del GT de Musicoteràpia i membre del GT d'Altes Capacitats del COPC. També és l’autora de publicacions pedagògiques per a docents d’educació musical. Fusiona les diferents disciplines enfocades a la psicologia terapèutica, musicoteràpia i educació artística. A més, dissenya processos creatius d'aprenentatge i optimitza el desenvolupament i el benestar de les persones en entitats privades i públiques. És membre de l’equip de Psico-neuromúsica Consulting.
Sonia Sánchez. Pedagoga. Membre del Grup de treball de Musicoteràpia del COPC. Màster oficial en Musicoteràpia (UNIR). Diplomada en Magisteri, especialitat música, pedagogia terapèutica i primària. Professora de piano (Conservatori Superior Òscar Esplà d’Alacant). Experta en pedagogia hospitalària. En l’actualitat cursa un doctorat a la Universitat de Santiago de Compostela. Àmplia experiència (25 anys) com a docent en centres públics de primària i secundària a les especialitats de música, primària i pedagogia terapèutica, a més d’exercir la funció directiva durant 5 anys. Actualment coordina la Unitat Pedagògica Hospitalària de Sant Joan d’Alacant. Membre docent de l'equip de professors de la primera edició del Màster en Neuromúsica.
Marc Serra. Mestre especialista de música per la Universitat de Girona. Professor superior de piano, llenguatge musical i música de cambra (Conservatori de Música del Liceu de Barcelona). Mestre especialista de música a infantil i primària a l'escola Serra de l'Obac de Terrassa. Professor de cant coral, llenguatge musical, piano i pianista acompanyament a l'Escola de Música i Conservatori de Vic. Membre docent de l'equip de professors de la primera edició del Màster en Neuromúsica. Autor del llibre La música com a experiència humana.
Esther Serrat. Diplomada en Magisteri, especialitat d'educació infantil. Postgrau en l'especialitat de música a l'Escola Blanquerna. Títol superior en Piano pel Conservatori de Música del Liceu. Experiència professional com a mestra d'infantil i de l'especialitat musical en diversos centres públics de Barcelona. Directora de l'escola Mare Nostrum d'infantil i primària al llarg de 5 anys. Tècnica docent en la Unitat de Serveis Educatius del Consorci d'Educació de Barcelona i en el Centre de Recursos Pedagògics de Ciutat Vella i actualment en el Centre de Recursos d'Horta Guinardo.
Sessió 1
DATA
7 de març de 2025
9:30h -
15:00h
DURADA
5 h 30 min
MODALITAT
Híbrid
UBICACIÓ
Híbrida (Online i Presencial)
Formació modalitat híbrida: En el procés d’inscripció podrà escollir matricular-se o en format online o en format presencial.
En el cas d’escollir el format presencial haurà d’anar presencialment a la Seu del COPC de Barcelona (c/Rocafort 129).
En el cas d'escollir el format online haurà de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet.