La Universitat de Barcelona (UB) i el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) vàren signar un conveni de col·laboració a l’abril de 2023, representats pel Rector de la UB, Dr. Joan Guàrdia Olmos, i el Degà del COPC, Dr. Guillermo Mattioli Jacobs, amb la finalitat de crear una Escola Catalana d’Estiu de Psicologia. En el conveni s’estipulava la formació d’un grup promotor, amb representació de les dues institucions mencionades, que havia d’impulsar la creació d’aquesta referida escola catalana d’estiu. Entre les clàusules del conveni es fixava l’interès per a que totes les Facultats de Psicologia del sistema universitari català participessin en aquest projecte. Es va crear un grup de treball a on, a més a més del grup promotor, s’incorporava una representació de totes del Facultats de Psicologia de l’àmbit català, ja siguin públiques o privades. Així, en el projecte participen les Facultats de Psicologia de la Universitat Abad Oliba CEU, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Barcelona, Universitat de Girona, Universitat de Lleida, Universitat de Vic, Universitat Internacional de Catalunya, Universitat Oberta de Catalunya, Universitat Ramon-Llull, Universitat Rovira i Virgili i, a més a més, la Universitat de les Illes Balears.
Des del novembre de 2023, el grup de treball ha estat reunint-se per tal de preparar els cursos i tallers que compondran la primera edició de l’Escola Catalana d’Estiu de Psicologia, que està programada pel mes de juliol de 2024, del dia 8 a l'11, ambdós inclosos. Durant quatre dies, està prevista la realització de 16 activitats formatives, distribuïts en dos cursos o tallers al matí i altres dos a la tarda. Setze cursos o tallers no poden cobrir tots els àmbits professionals, però s’ha intentat incloure una àmplia diversitat de temàtiques.
Esperem que aquesta nova aventura es constitueixi en un nou punt de trobada de la Psicologia a Catalunya, especialment de l’àmbit professional i l’acadèmic.
CONTINGUT DEL TALLER: SEMIOLOGIA EN NEUROPSICOLOGIA CLÍNICA.
L’exploració neuropsicològica avalua diferents funcions cognitives per relacionar-les amb el sistema nerviós central, mitjançant l’administració d’instruments psicomètrics que ens permeten quantificar les funcions cognitives, la descripció de l'estat cognitiu i una orientació diagnòstica.
No obstant, l'exploració neuropsicològica també es nodreix de l’observació de la conducta del pacient durant tot el procés d'avaluació permetent-nos identificar signes i símptomes importants per a l'avaluació, per generar hipòtesis diagnòstiques, modificar la selecció d'instruments o realitzar una aproximació més sensible i específica a la patologia.
A través de casos clínics reals i material audiovisual exposarem signes i símptomes que podem observar durant l'exploració neuropsicològica en trastorns neurològics d'adults.