f

21 de gener, Dia Europeu de la Mediació

El Servei d'informació Mediadora (SIM) és a Girona des d'abril de 2014

A partir d' un conveni entre el Departament de Justícia i el COPC (Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya) l'any 2014, el COPC va posar en marxa el Servei d'informació Mediadora (SIM) (col·laborador del Centre de Mediació de Catalunya) a l'abast de la ciutadania, per tal d'oferir la informació necessària per optar, de manera lliure i informada, a una mediació en qualsevol situació conflictiva o de desavinença. Concretament a Girona el Servei es va iniciar l'abril 2014, en breu celebrarem els 10 anys!!!

El Servei del Punt SIM està ubicat en la seu del COPC, al passatge Farinera Teixidor 1, de Girona. Tel: 972 222 710.

La sessió informativa és gratuïta per les parts i la condueixen psicòlegs/gues  mediadors que assessoren sobre qualsevol dels àmbits de la mediació: FAMILIAR (separacions de parella amb fills o sense, elaboració de plans de parentalitat,  millora en les relacions familiars, diferències entre germans, avis, nets, entre pares i fills, herències, familiars dependents...)

CONVIVÈNCIA CIUTADANA (diferències entre veïns, deutes comunitat, sorolls, animals, fums, espais públics, relacions interculturals...

ÀMBIT CIVIL I MERCANTIL, LABORAL I EMPRESARIAL, ÀMBIT SANITARI (entre professionals, entre usuaris i professionals, entre organitzacions del àmbit sanitari... ÀMBIT ESCOLAR (per educar en el diàleg entre els alumnes i la gestió de les diferències) i EN GENERAL en qualsevol situació en la que sorgeixi un problema, disputa o diferència entre dues o més persones, grups u organitzacions.

La mediació és un recurs al servei del ciutadà que afavoreix una gestió constructiva del conflicte, oferint un espai on estudiar cadascun dels punts en discussió des d’un context afavoridor per als interessos comuns, que faciliti la obtenció d’acords satisfactoris per a cadascun.

Es un mètode pacífic per resoldre conflictes en què un tercer neutral, la persona mediadora, ajuda les parts a cercar la millor solució per a tots. No hi ha guanyadors ni perdedors, sinó persones que s'esforcen per trobar la millor resposta als problemes generats pel conflicte, redueix el desgast personal i material, fomenta el diàleg i reconeix el protagonisme a les parts en la recerca d’una solució útil per a tots. Les parts i la professional mediadora han d’actuar d’acord amb les exigències de la bona fe.  

És un procés voluntari, neutral, ràpid i confidencial on s'ofereix atenció personalitzada en un entorn protegit, flexible, més ràpid i més econòmic que la via judicial.

La mediació es pot iniciar per iniciativa de les parts, per petició del jutge o per derivació de professionals de SS.SS. En tots els casos cal que les parts implicades acceptin dur a terme la Mediació.

PERQUÈ UN PROFESSIONAL DE LA PSICOLOGIA MEDIADOR?

Com a professionals de la psicologia tenim una base sòlida en la comunicació interpersonal, coneixem i treballem amb metodologies concretes de la psicologia, la conflictologia i la mediació, tenim coneixements sobre el marc legal i els tipus de conflictes. Tenim habilitats d'empatia, d'escolta activa, de gestió de les relacions personals, i estem acostumats a utilitzar les preguntes adients per ajudar a transformar els conflictes i aconseguir canvis que repercuteixin en la millora. També som experts en treballar les emocions .Les emocions de les  persones que estan en conflicte són molt intenses i la majoria de les vegades fan que es centrin més en el passat i en les coses negatives, dificultant els canvis. La disminució de la intensitat emocional millora la comunicació, el nivell d'escolta i el comprendre millor el punt de vista de l'altre, o capacitat empàtica.

AVANTATGES DE LA MEDIACIÓ: protagonisme de les parts, major compliment dels acords pactats, propicia solucions constructives, proporciona una major satisfacció en relació a altres mètodes i  processos (litigis...). Ningú se sent perdedor (tots hi guanyen), evita la confrontació destructiva, té en compte els interessos i necessitats de tots, propicia elements pedagògics i facilita la comunicació i preserva la relació interpersonal.

Tenir present que: EN LA MEDIACIÓ:

  • Davant el conflicte proposem diàleg

  • Davant l'agressivitat proposem empatia

  • Davant la rancúnia proposem escolta

  • Davant el poder proposem igualtat

  • Davant la submissió proposem respecte

  • Davant la competitivitat proposem la negociació

  • Davant la cursa per guanyar proposem la reflexió sobre el futur de les relacions entre els implicats.


Coordinadora del Grup de Treball Mediació Familiar i Comunitària
Carme López Solés

Excoordinadora i membre del GT
Carme Pérez de Gregorio


Comparteix

f

Joaquim de Toca, el company
El Dr. Àngel Guirado, actual president de la Junta Rectora de la Delegació Territorial de Girona del COPC, dedica unes paraules al segon president de la Delegació.