La Junta de Govern, en nomenar una nova Comissió Deontològica ratificada el 19 de setembre de 2018, va compartir el seu desig d'abordar la intervenció de la Comissió Deontològica des d'un vessant pedagògic i constructiu.
Des d’aquell moment s’han portat a terme diferents accions, fins a la revisió dels estatuts l'octubre de 2021 que incorporaven, de manera més explícita que l'anterior, la possibilitat de mediació establint com a una de les funcions de la Comissió “portar a terme una labor mediadora per tal de solucionar els conflictes que es derivin de les queixes o denúncies presentades”.
Per aquesta raó es va dotar la Comissió Deontològica de persones participants i assessores que poguessin aportar rigor i una metodologia adaptada de resposta a les queixes rebudes amb una metodologia mediadora. Amb aquestes incorporacions es va iniciar un període d’estudi i pràctica que ha culminat el seu procés amb la presentació del Protocol de Pràctiques Restauratives en les Queixes Gestionades per la Comissió Deontològica del COPC, disponible en català i en castellà per a totes les persones interessades.
Finalitat del protocol
L’aplicació de la pràctica restaurativa a la gestió de les queixes col·legials pretén cercar solucions pactades entre persona queixant i denunciada, evitar i/o minvar la possible escalada del malestar i conflicte entre les parts, evitar expedients sancionadors i judicials, i un tancament/arxivament de les queixes satisfactori per a totes les parts.
Estructura del protocol
El protocol compartit està conformat per tres dimensions:
1) El marc teòric de la justícia restaurativa i la mediació.
2) Els valors de la DEO, amb els principis, normes i obligacions que guien la conducta professional.
3) La dimensió pragmàtica amb pautes concretes per regular l’actuació professional per resoldre les queixes.
Abast
La pràctica restaurativa, en general, no es limita a cap tipus de queixa: s’entenen possibles totes les queixes, seguint els principis esmentats, principalment el de voluntarietat d’ambdues parts a participar-hi i sempre gestionat per una persona vocal de la Comissió amb formació en justicia restaurativa i mediació.
Com a requisit imprescindible per activar aquest protocol es tractarà de queixes registrades al COPC, ratificades, on consti persona queixant/representat legal/persona jurídica i la persona col·legiada afectada.
Tant el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya com la Comissió Deontològica, òrgan responsable de la creació i aplicació del protocol de pràctiques restauratives presentat, el comparteixen amb el desig que aquest sigui d’utilitat tant per a persones o professionals com per a altres entitats involucrades en processos de denúncia deontològica.