COPC
Notícies d'àmbit general, amb afectació a tot Catalunya

L’obra de teatre 'El Palmeral' amb un 20% de descompte per a col·legiats i col·legiades fins al 27 de febrer
Activitats externes Barcelona COPC Descomptes
Instruccions bàsiques per accedir a la teva nova àrea privada

El Col·legi Oficial de Psicologia comparteix una petita guia per facilitar l'accés a l'àrea privada del nou web corporatiu, així com algunes recomanacions relacionades amb les dades personals de cada usuari.

En primer lloc, cada persona usuària ha d'accedir a la seva àrea privada clicant el botó d'accés ubicat en el marge superior dret del web.

[L'enllaç per realitzar l'accés inicial s'enviarà via email a cada usuari o usuària durant el dia d'avui (3 de febrer) ].


Un cop iniciada la sessió amb l’usuari i contrasenya personal, la plataforma mostrarà l'espai d'àrea privada en què es poden consultar els diferents apartats.

Recomanem, abans de realitzar qualsevol gestió o sol·licitud, que cada persona usuària revisi les seves dades personals. Es poden consultar i editar en cas que sigui necessari seguint les indicacions següents:

  • Apartat tràmits i sol·licituds > Modificació de dades personals > Nova sol·licitud*
    * Aquest botó permet consultar les dades actuals i editar-les en cas que sigui necessari.



D'altra banda, us recordem que podeu accedir a la vostra àrea privada de l'antiga plataforma, només per consulta, clicant el botó " Espai de consulta: antiga web del COPC" que trobareu al peu de l'àrea privada.


Us recordem també que per a qualsevol dubte podeu contactar amb els departaments a:

· Atenció col·legial: copc.b@copc.cat
· Biblioteca: biblioteca@copc.cat
· Formació: formacio@copc.cat
· Desenvolupament professional: ocupacio@copc.cat
· Seccions: seccio@copc.cat
· Comunicació: comunicacio@copc.cat

Serveis del COPC
Nou conveni de col·laboració amb TEA Edicions: com usar els tests de la Biblioteca a partir d'ara?

Recentment, el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya ha signat un nou conveni de col·laboració amb TEA Edicions, com a principal distribuïdor d’instruments psicomètrics arreu de l’Estat, per tal de generar un marc per poder prestar els seus tests a la Biblioteca del COPC garantint els principis ètics i bons usos que estableix la Comisión de Tests Psicológicos del Consejo General de la Psicología de España, així com els de la International Commistion Test. La implementació d’aquest conveni suposa un desenvolupament qualitatiu respecte l’anterior, cosa que genera alguns canvis.

En primer lloc, el nou servei de préstec comportarà un copagament que inclourà els manuals, el material manipulatiu (si n’hi ha) i el quadern de preguntes en consulta. A més, també s’inclourà el full de respostes i la correcció informàtica per a una aplicació. La durada del préstec serà de 15 dies i es podrà sol·licitar un màxim de 15 vegades. La diferència amb el sistema actual és que anteriorment es podien obtenir els préstecs, fulls de respostes i correccions de forma independent, i ara s’han de sol·licitar en paquets que inclouran els materials abans esmentats.

Aquest nou marc del servei de préstec ha de garantir que l’aplicació dels testos en totes les avaluacions i diagnòstics es farà amb l’acompanyament dels corresponents manuals, tant tècnics com d’interpretació, i que el psicòleg o psicòloga que els empri ofereixi interpretacions dels resultats fidedignes als barems i puntuacions estadístiques que componen cada instrument psicomètric. A més, garanteix també que totes les avaluacions es facin amb fulls de respostes originals, tal com regula la Llei de Propietat Intel·lectual que atorga drets d’autor a tots els tests psicològics. Per últim, el sistema de correcció informàtica de tests, en la majora dels casos, serà més àgil i autònom que el sistema actual.

Finalment, també es podrà sol·licitar el manual dels tests en consulta, sense cap classe de material complementari com quaderns de preguntes o fulls de respostes, per tal de poder-lo conèixer, sense cap copagament.

Per a dubtes o preguntes, pots escriure'ns a
biblioteca@copc.cat.

Barcelona Serveis del COPC
(Sessió informativa: 18 febrer 13:00-14:00) Programa de subvencions per a empreses i persones autònomes per renovar les seves solucions digitals: PIMEC t’ajuda a sol·licitar-les

La teva empresa o la teva activitat laboral com a persona autònoma poden optar a un programa de subvencions per actualitzar la digitalització de totes les eines que et calen per exercir en el teu àmbit. El programa kit digital obre una convocatòria de subvencions per renovar o crear el lloc web, implementar el comerç electrònic, gestionar les xarxes socials, facturació electrònica, establir sistemes de comunicació segura i augmentar la ciberseguretat de l’empresa, per posar alguns exemples. Cadascuna de les digitalitzacions té un import assignat, que depèn del nombre de la mida de l’empresa, establerta pel nombre de persones treballadores. El finançament sorgeix del fons Next Generation de la Unió Europea, del Programa Kit Digital, que executa l'Ordre ETD/1498/2021, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió d'ajudes per a la digitalització de petites empreses, microempreses i persones en situació d'autoocupació, en el marc de l'Agenda Espanya Digital 2025, el Pla de Digitalització Pimes 2021-2025 i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya

Els col·legiats i col·legiades, ja sigui per a la seva empresa o per a la seva activitat com a persones autònomes, poden optar a totes aquestes subvencions. Gràcies al conveni de col·laboració amb PIMEC, a més, les persones col·legiades poden gaudir d’assessorament expert a l’hora de tramitar-les en les mateixes condicions que les empreses de PIMEC. L’assessorament consisteix a mantenir-les informades, ajudar-les a sol·licitar la subvenció quan s’obri la convocatòria, proposar categories d’ajuts i determinar la quantitat els pertoca i oferir empreses digitalitzadores de la mateixa PIMEC si no tenen preferència per a una empresa proveïdora concreta.

A més, PIMEC programa una sessió informativa per al Col·legi, en què els psicòlegs i psicòlogues col·legiats rebran tota la informació i podran preguntar sobre el seu cas específic. PIMEC recomana a les persones col·legiades consultar
aquest enllaç a la pàgina web sobre el kit digital, especialment a qui assisteixi a la xerrada, registrar-se com a empresa beneficiària i fer el test de maduresa digital per determinar les necessitats de la teva empresa.

La sessió informativa del programa Kit Digital se celebrarà el divendres dia 18 febrer de 13:00 a 14:00. Les persones interessades poden realitzar la inscripció clicant aquest enllaç.

Durant la trobada es donaran a conèixer totes les novetats relatives al kit digital i la sessió també servirà per resoldre tots els dubtes que tingueu al voltant del programa. 

La trobada serà totalment operativa i es comptarà amb la participació del Sr. Andreu Bru, director del Departament de Tecnologia i Innovació de PIMEC, qui explicarà, entre d’altres: 

  • En què consisteix el programa Kit Digital. 

  • Qui en són els beneficiaris finals. 

  • Quin paper tenen els agents digitalitzadors. 

  • Quines són les solucions tecnològiques incloses en el programa i les seves quanties. 

  • Què està fent PIMEC per impulsar aquesta iniciativa entre pimes i autònoms. 

I, més important, indicarà de manera detallada com accedir al bo digital, tot facilitant la tramitació i orientant als possibles usuaris per escollir l’agent digitalitzador que encaixi millor amb les necessitats.

Desenvolupament professional Formació
El Col·legi facilita l’accés de les persones col·legiades i precol·legiades a l’administració pública gràcies a la signatura d’un conveni amb Formar-te Espai de Futur

Dimecres 2 de febrer, el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i Formar-te Espai de Futur van signar un conveni de col·laboració per tal d'afavorir la incorporació de psicòlegs i psicòlogues col·legiats a les administracions públiques, un acord emmarcat dins de les línies estratègiques d'ocupabilitat de la Junta de Govern del COPC.


A la imatge, d'esquerra a dreta: Àngel Royo, director de Formar-te; Guillermo Mattioli, degà del COPC; Elisa MIcciola, comissionada de Desenvolupament Professional de la Junta de Govern; Maria Moreno, coordinadora de Formar-te

Gràcies a la signatura del conveni, les persones col·legiades i precol·legiades poden accedir de forma prioritària i amb condicions molt avantatjoses als cursos de preparació d’oposicions, tant els que es programen per l’àmbit local com autonòmic: fins a 25% de descompte per a persones col·legiades i 10% per a precol·legiades. A més, Formar-te dissenyarà formacions específiques per als psicòlegs i psicòlogues en format de píndoles, cursos de temari general o específic, sempre complementaris a l’oferta pròpia del COPC.

Formar-te disposa d’una plataforma en línia que habilitat el seguiment dels cursos en qualsevol punt del territori, de manera que totes les persones col·legiades i precol·legiades poden ser alumnes potencials dels cursos en les mateixes condicions arreu. Les accions del COPC sempre volen garantir la igualtat d'oportunitats per a tots els col·legiats i col·legiades de tot el territori, independentment d'on estiguin establerts, i la descentralització a les delegacions territorials i les activitats telemàtiques implementen aquesta voluntat. Per informar-te sobre l’acadèmia de preparació d’oposicions a les administracions estatal, autonòmica i local pots fer una visita al web de Formar-te Espai de Futur.

Per últim, cal remarcar també que el Col·legi aportarà assessorament, expertesa i professionals per preparar els temaris generals i específics de les diferents oposicions en què la psicologia formi part del temari.

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya celebra la signatura del conveni promogut per la nova comissionada de Desenvolupament Professional de la Junta de Govern, Elisa Micciola, i les oportunitats que genera per a les persones col·legiades i precol·legiades.

Convenis Institucional
Dia Mundial contra el Càncer: la recuperació integral de la persona passa per la psicologia

L’any 2020 es van diagnosticar a Catalunya 44.599 casos de càncer, 919 més que el 2019. La malaltia no només és cada cop més freqüent, sinó que les persones afectades cada cop fan més demandes més enllà de les purament mèdiques, a causa de l’impacte inicial, els canvis de vida de comporta, les diferents fases emocionals…

L’atenció psicooncològica permet expressar-se, acceptar i afrontar aquestes circumstàncies i emocions (por, ràbia, soledat…) en el diagnòstic, durant i després del tractament mèdic, i esdevé fonamental per a la recuperació integral de la persona.

Amb motiu del Dia Mundial contra el Càncer, el Grup de Treball de Psicooncologia del COPC ha preparat un petit document per sensibilitzar sobre la importància del tractament psicooncològic, que podeu trobar en aquest enllaç i compartir des de les nostres xarxes socials. La coordinadora del Grup de Treball, Tania Estapé, moderarà el mateix dia 4 el webinar “Recursos asistenciales de Psicooncología en los servicios de Oncología Médica en España”, que se celebrarà a les 15 h a través de Zoom (ID 962 4938 6047, codi 391730) i on la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) i la Societat Espanyola de Psicologia Oncològica (SEPO) presentaran els resultats de la seva recerca en aquest camp.


A més, l’equip del servei de biblioteca del COPC ha fet una selecció de 8 llibres sobre el càncer des del punt de vista de la psicologia, d’accés en línia i gratuït per a tots els col·legiats i col·legiades en aquest enllaç

“El malalt oncològic porta la doble “motxilla” de tot el pes cultural que significa el càncer i el patiment que la malaltia (i sovint el tractament) li generen. Cal tenir en compte els perfils de cada pacient, ja que quan parlem de càncer, parlem de més de 200 situacions diferents, però també quan parlem de les persones que el pateixen estem incloent tantes realitats individuals, familiars i socials com persones hi ha al món. Per tant, tot i que és important basar-se en la literatura per abordar els casos, també ho és saber que la persona malalta no ha nascut el dia del diagnòstic i poder explorar com era la seva vida, com resolia els problemes, quina xarxa de suport té, quines són les activitats de lleure i feina, i com tot això ha canviat a causa de la malaltia”

Tania Estapé, coordinadora GT Psicooncologia del COPC

Consulta pública prèvia sobre l'Avantprojecte de llei integral de reconeixement del dret a la identitat i expressió de gènere

Els objectius de la consulta pública:

La consulta pública sobre l’avantprojecte de llei integral de reconeixement del dret a la identitat i a l’expressió de gènere té com a objectiu la participació de la ciutadania, entitats, col·lectius no constituïts formalment i d’altres agents socials per tal d’identificar els principals estigmes i discriminacions que pateixen les persones trans* en diferents àmbits de la societat i fixar les respostes legals necessàries per revertir aquestes situacions.

Els objectius de la iniciativa:

L’objectiu principal d’aquesta iniciativa legislativa és fer efectius els drets de les persones trans* en diverses esferes de la societat. Per assolir-lo, cal dotar la Generalitat de Catalunya i els ens locals d’un marc normatiu específic que reconegui el dret d’autodeterminació de gènere de les persones que manifesten una identitat de gènere diferent de l’assignada en el moment de néixer.

L’avantprojecte de llei també té com a finalitat garantir la igualtat plena de les persones trans* a partir del desenvolupament de polítiques públiques que garanteixin els seus drets en els diferents àmbits de la societat, tant públics com privats, així com l’erradicació de qualsevol forma de discriminació per raó d’identitat o expressió de gènere.

Totes les persones interesades a participar ho poden fer, fins a l'11 de febrer, seguint aquest enllaç.

En la mateixa web, es poden consultar els documents, les propostes realizades i es poden també afegir les propostes a nivell particular (previ registre). 

 

La 19 i 20a edició del projecte Mentoring+ de Barcelona Activa busca persones col·laboradores per facilitar la reactivació laboral de persones de 50 anys o més

MENTORING+ és un projecte de Barcelona Activa que té per objectiu facilitar la reactivació laboral de persones de 50 anys o més, amb dificultats d’accés al mercat de treball o bé amb necessitat de consolidar la inserció i/o la qualitat de la seva ocupació. Mitjançant un acompanyament personalitzat, es promou una recerca de feina més efectiva, tot ampliant la xarxa de recursos amb què compta la persona. La tutorització es realitza amb el compromís d’una xarxa de mentors i mentores voluntàries que actuen com a factor motivacional i de proximitat.

La 19a i 20a edició el programa ja busca mentors i mentores, persones compromeses amb el seu entorn i amb vocació d'ajudar als altres, disposades a fer xarxa i sumar coneixement per revertir en la situació de qui té dificultat per reintegrar-se al mercat laboral. Els requisits previs per participar-hi són disposar de 4-6 hores mensuals, vocació i motivació per ajudar els altres i ser una persona implicada en entitats socials i cíviques dels districtes on es resideix. No cal experiència prèvia en mentoratge.

Mentores i mentors:
  • Actuen com a factor motivacional i de proximitat, proporcionant a les persones informació i recursos d’utilitat

  • Fan una tasca d’enfortiment emocional, de motivació, per ajudar a trencar la campana d’aïllament en què estan immerses algunes persones que porten temps aturades

  • Fomenten la perseverança dels i les participants perquè puguin posar en marxa una recerca de feina més proactiva

  • Contribueixen a crear una ciutat més humana, de les persones, on veïns i veïnes s’impliquen perquè altres ciutadans i ciutadanes estiguin millor a Barcelona. 

Per tal d’informar i respondre totes les preguntes de possibles persones interessades a fer un mentoratge, s’ha programat una sessió informativa el proper 17 de febrer a les 16 h, via teams. Si teniu interès a anar a la sessió, o no hi podeu anar però teniu interès per compartir experiències i vivències que puguin ajudar a altres persones a trobar feina, podeu trucar o escriure a Carme Roselló, al 93 401 97 97 o al correu electrònic: carme.rosello@barcelonactiva.cat. Es respondran tots els correus facilitant enllaç a la sessió virtual a les persones que compleixin amb els requisits. 

Al llarg de l’edició es facilita una formació prèvia en criteris, funcions i tècniques de mentoring.  A més, les persones mentores compten amb sessions de coaching grupal amb la resta de mentores i mentors.

Per últim, anualment té lloc la Convenció de la xarxa de mentores i mentors del projecte Mentoring+ per a la reactivació laboral amb l’objectiu de posar en valor la seva tasca i compartir experiències i aprenentatges. És una trobada molt especial per a totes les persones implicades en el projecte.

Tota la informació sobre el programa està disponible en aquest full adjunt.

Activitats externes Barcelona
Entitats socials i món acadèmic traslladen al Parlament de Catalunya una proposta de llei per fer front al sensellarisme

El 25 de gener, Assís Centre d’Acollida, Arrels Fundació, Càritas Catalunya, la Comunitat de Sant’Egidio i Sant Joan de Déu Serveis Socials han presentat al Parlament de Catalunya una proposta de llei per fer front al sensellarisme de manera urgent. La proposta de text legal s’adreça especialment a donar una resposta a aquelles persones que pateixen una situació de sensellarime més crònic, aquelles situacions que es corresponen a les tres primeres subcategories operatives de la classificació europea ETHOS. La iniciativa ha entrat al Parlament amb el suport de la major part dels partits polítics i el suport de 35 entitats de primer, segon i tercer nivell de l'àmbit social i de 5 col·legis professionals, als quals cal sumar el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.

En concret, el text planteja mesures per a les persones que viuen al carrer a Catalunya, que passen la nit en recursos nocturns o que viuen en equipaments específics per a persones sense llar. Aquesta tria dona resposta a les situacions més greus, i permet un tractament legal homogeni i integral de la problemàtica. L’any 2016 s’estimava que gairebé 10.000 persones vivien en situació de sense llar (subcategories ETHOS 1,2 i 3): 2.855 vivien en un espai públic o a la intempèrie, 4.120 pernoctaven en un alberg, forçades a passar la resta del dia en un espai públic, i 2.982 vivien en centres o albergs per a persones sense llar/allotjament temporal. Les entitats promotores de la iniciativa consideren que la xifra ha augmentat exponencialment durant aquests sis anys, i estimen que 18.000 persones es troben actualment en aquesta situació (un 80% més amb relació a l’any 2016). A dia d’avui, les cinc entitats promotores de la iniciativa ofereixen gairebé 3.600 places residencials. L’objectiu d’aquesta proposta de text legal és posar fi a la situació que viuen les persones que dormen als carrers de pobles i ciutats de Catalunya, assolint la protecció, promoció, integració, inserció i emancipació plena de les persones sense llar, així com regular per llei les actuacions i els serveis que les administracions públiques haurien de dur a terme al territori català per garantir els drets de les persones sense llar.


Espais residencials, empadronament i accés a serveis bàsics a tot Catalunya


La proposta de text legal és una novetat en el context legislatiu europeu, ja que introdueix el fonament de dret per assegurar la dignitat de les persones sense llar. En concret, afegeix el concepte d’espai residencial digne per a totes les persones que es troben en les tres primeres subcategories operatives de la classificació europea ETHOS, garantint en el termini de dos anys el dret a disposar d’un espai residencial digne o un habitatge autònom.

La llei estableix l'obligació de fer recomptes i enquestes en els municipis de Catalunya amb més de 50.000 habitants, amb l’objectiu de dimensionar la problemàtica del sensellarisme i elaborar un mapa del sensellarisme a Catalunya. Així mateix, comptar amb equips de carrer interdisciplinaris; el dret a centres de baixa exigència i a serveis bàsics d’higiene i consigna on guardar les pertinences; la prohibició explícita que les ordenances municipals tipifiquin com a infracció administrativa la pràctica de la mendicitat, la protecció de les dades de caràcter personal; el dret a l’espai públic i la perspectiva de gènere en els recursos i l’atenció social són algunes de les actuacions i serveis que recull la proposta de llei i que es posen sobre la taula de les administracions públiques.

Activitats externes COPC
La Comissió de Cultura i la Sala Flyhard programen un col·loqui sobre 'La família (im)possible'

El proper 6 de febrer, a les 12 h i a la Biblioteca Sagrada Família, la Sala Flyhard programa un col·loqui amb la col·laboració de la Comissió de Cultura del COPC basat en l'obra La família (im)possible. Jaume Descarrega -vocal de la Junta de Govern del COPC i referent de la Comissió de Cultura-, Carol López i Ian Bermúdez entaularan un col·loqui amb el públic assistent sobre el procés de creació de l'obra, com s'ha abordat el fet de reflectir la incorporació d'una persona trans en una família heterocis i fins on arriben els límits de l'humor? La durada del col·loqui es preveu d’una hora, amb un aforament màxim de 100 persones. Cal remarcar que no es representarà l'obra,  i que les persones col·legiades interessades a haver-la vist abans de'anar al col·loqui, poden aprofitar el descompte en el preu per veure-la prèviament a la Sala Flyhard.

Totes les persones interessades a assitir al col·loqui s’han de presentar directament a l’hora indicada, a la la Biblioteca Sagrada Família a les 12 h, perquè no s’ha habilitat la possibilitat de reserva prèvia. Les persones col·legiades que vulguin veure La família (im)possible a la Sala Flyhard poden comprar l'entrada amb descompte per a les funcions al teatre, a només 15 euros. El màxim d’entrades que es poden comprar són 2 per persona col·legiada, i només cal que comprin l’entrada a través de la taquilla en línia del teatre a través d’aquest enllaç i que posin el codi COPCAT a l'hora de comprar les entrades.

Gaudiu del teatre de la Sala Flyhard, del descompte en les entrades i dels col·loquis de la Comissió de Cultura!


Barcelona Comissió de Cultura
PIMEC et convida a participar a la 8ª edició del programa "Consolida't" d'assessorament i formació per a persones autònomes

El col·lectiu d’autònoms és clau i característic de la nostra activitat econòmica.

Per aquest motiu, t'informem que des de PIMEC i subvencionat pel departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, posen al teu abast el programa "Consolida't", de suport a la consolidació, l’enfortiment i la reinvenció del treball autònom.

Aquest programa, totalment gratuït, té per objectiu l’assessorament personalitzat  i la formació per a la millora de la gestió empresarial. Està previst que, a partir d'aquest mes de gener, hi participin un màxim de 54 persones autònomes que seran assessorades per persones expertes fins al 31 de desembre de 2022 i que rebran formació especialitzada en diferents matèries. 

Els destinataris del projecte han de complir els següents requisits:

  • Persones treballadores autònomes pròpiament dites o econòmicament dependents (TRADE).

  • Persones treballadores autònomes societàries integrades en una societat civil privada, una comunitat de béns o societat limitada, sempre que no tingui més de 4 persones contractades ni una facturació superior a 500.000€ anuals.

  • Persones treballadores autònomes que hagin cessat en la seva activitat i vulguin dur a terme un nou projecte de treball autònom.

En els següents enllaços pots trobar informació detallada sobre el programa "Consolida't" i el full per cursar la teva sol·licitud, que has de retornar emplenat a autonoms@autonomspimec.org.   

El Col·legi espera que aquesta informació us sigui d'utilitat.

Activitats externes