Notícies més recents
El curs Orientacions pràctiques per a la creació d'unitats d'actuació d'orientació educativa en un centre de Secundària s'adreça a professionals de l’àmbit de la psicologia d’educativa que treballen o tenen interès en l’orientació, assessorament i millora del desenvolupament d’una unitat d’actuació. És un curs de 20 hores, semipresencial -amb sessions a distància i presencials-, impartit per la psicòloga del Departament d'Educació de la Generalitat Elisenda Sendra. El curs comença el dia 17 d’abril i té un total de 6 sessions en què es desenvolupa un programa basat en:
• Funcions de l’orientador educatiu de centre a la secundària
• Unitat d’actuació i els seus components
• Programació d’una unitat d’actuació
• Eines per desenvolupar una unitat d’actuació
El curs ensenya, en sessions per videoconferència, a dissenyar i programar unitats d’actuació com a orientador educatiu d’un centre de l’ESO. En les dues darreres sessions, presencials, els alumnes faran la simulació d’una exposició oral de les unitats d’actuació.
Tota la informació del curs i l’enllaç d’inscripció és en aquest enllaç a l’apartat de formació del web. Si vols encaminar la teva tasca professional a l’orientació i l’assessorament a joves de secundària, o senzillament t’interessa la temàtica, no pots perdre’t aquest curs. Inscriu-t’hi!
El Grup Antiestigma del Grup CHM Salut Mental fa anys que treballa per tal d’aconseguir una mirada més lliure d’estigma a la nostra societat realitzant petites accions de proximitat. Una de les darreres tasques del grup ha estat l’elaboració d’una enquesta per tal de conèixer el nivell d’estigma associat als problemes de salut mental actualment present a la societat.
Les persones impulsores de l’enquesta saben que ja existeixen instruments sobre el tema, però en aquest cas, l’enquesta ha estat elaborada per persones amb diferents experiències en l’àmbit de la salut mental (des de l’experiència en primera persona, a la professional). La intenció del Grup Antiestigma és tenir un coneixement més acurat sobre les actituds i conductes de discriminació que s’amaguen sota cada tipus d’estigma, per tal de portar a terme accions col·laboratives que permetin millorar el coneixement i comprensió dels problemes de salut mental en el nostre entorn més proper.
Aquest treball ha passat per diverses fases. Inicialment s’ha fet un treball intern de reflexió, debat i selecció de temes per tal de dissenyar una primera versió de l’enquesta. A continuació, un grup de persones expertes (algunes amb experiència pròpia, altres dels àmbits de la salut, recerca i universitari) han fet una revisió externa per tal de millorar la versió inicial amb les seves aportacions. Finalment, l’enquesta ha estat revisada en l’àmbit de protecció de dades i digitalitzada.
Molt satisfetes de la feina feta, les responsables de l’enquesta tenen el plaer de presentar-te l’Enquesta sobre Salut Mental i Estigma, un projecte col·laboratiu. Amb les dades obtingudes es dissenyaran accions per continuar avançant per una societat lliure d’estereotips.
Esperem que vulguis col·laborar-hi. Per respondre l’enquesta, només et cal prémer aquest enllaç: https://forms.gle/KvdsH5F7FvgXAqtv5 o llegir el codi QR de la següent imatge.
Moltes gràcies per participar-hi!
La biblioteca del COPC permet que els col·legiats i col·legiades renovin els seus préstecs de forma ràpida i autònoma a través del web. No obstant això, moltes persones col·legiades no saben com fer-ho i han de demanar el tràmit per telèfon a les bibliotecàries, cosa obliga a fer-ho durant l'horari d'obertura del Col·legi.
Per tal que tothom pugui saber la data de venciment i renovar els seus préstecs, la biblioteca ha elaborat un vídeo d'un minut que explica com fer-ho. Fes clic al botó groc per sentir la locució del vídeo, t'ajudarà a entendre el que cal fer.
D'altra banda, la biblioteca presenta 12 nous llibres al seu catàleg aquesta setmana. Consulta'ls, reserva'ls prement damunt del títol:
Positive psychology coaching in the workplace
¿Viste cómo vestía Víctor? : un cuento sobre la aceptación
El Gran libro de la sexualidad infantil
Diálogos abiertos y anticipaciones terapéuticas : respetando la alteridad en el momento presente
Seikkula, Jaakko; Arnkil, Tom Erik; Inchauspe Aróstegui, José A.; Iribarren Lizarraga, Sergio; Valverde Eizaguirre, Miguel A
Herder, 2019
Manual para dominar los pensamientos ansiosos : habilidades para superar los pesamientos intrusivos no deseados que nos llevan a la ansiedad, las obsesiones y la depresión
Vida después de la muerte de Maria
Niños y niñas introvertidos : cómo vivir felices en un mundo extrovertido
Trastornos del espectro del autismo : Bases para la intervención psicoeducativa
Alcantud Marín, Francisco; Alonso Esteban, Yurena.
Ediciones Piramide,2022
La capacitació professional d’expertesa és un reconeixement de competències més específiques i concretes que l’acreditació, en un àmbit determinat. Es pot considerar com un subàmbit d’una expertesa general i constitueixen un reconeixement social d’excel·lència en aquest subàmbit,, emmarcant una praxi professional de qualitat. Actualment el COPC t’ofereix les següents capacitacions professionals:
Secció Psicologia Educativa “Diploma Acreditatiu de Capacitació en Psicomotricitat”. Oberta l’any 2016. Actualment, la convocatòria es manté oberta, i suposa un reconeixement oficial per a exercir amb criteris de qualitat en l'àmbit preventiu, educatiu i/o terapèutic com Psicomotricistes.
Secció de Psicologia de la Mobilitat i de la Seguretat: “Diploma Acreditatiu en capacitació en l’Avaluació per la Tinença d’Armes de Foc i processos Selectius en Cossos de seguretat". Oberta l’any 2021. El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) ha treballat força en el procés d’aquesta capacitació donat que són procediments rellevants per garantir l’accés a la funció pública i per vetllar per unes condicions òptimes en l’exercici de la coacció jurídica.
Secció Psicologia Educativa “Diploma Acreditatiu de Capacitació d’Avaluació d'Altes Capacitats i Intervenció Educativa“. Oberta l’any 2022. Els i les professionals que es dediquen a aquest camp són psicòlegs o psicòlogues educatius que s'han especialitzat durant la seva vida laboral i els seus estudis de postgrau amb l’ atenció als alumnes i les alumnes amb altes capacitats.
Secció de Psicologia Clínica i de la Salut “Diploma Acreditatiu de Capacitació en Dolor”. Oberta l’any 2022. El dolor persistent té un ampli impacte tant a nivell personal com també a nivell de l'entorn pròxim. La persona professional en aquest àmbit investiga, forma i aplica els coneixements sobre el funcionament psicològic en problemes o patologies que cursen amb dolor en contextos clínics, socials, educatius i sanitaris.
Qui pot demanar aquestes capacitacions i quins són els requisits exigits?
Podran obtenir-la les persones col·legiades que estiguin interessades i que reuneixen els requisits generals i els següents requisits exigits. Per consultar les bases podeu accedir al següent enllaç
Per tal de facilitar als col·legiats i col·legiades l’accés a la informació, el departament de desenvolupament Professional programa sessions informatives sobre el procediment a nivell general. La propera és el dia 23 de març en sessió telemàtica. Si t’hi vols inscriure, només cal que premis aquest enllaç.
Per a qualsevol dubte addicional pots contactar amb el departament de desenvolupament professional a través del correu electrònic: acreditacions@copc.cat.
La Junta Rectora de la Delegació Territorial de Tarragona es complau de convidar els seus col·legiats i col·legiades a la tradicional Festa Col·legial el proper 24 de febrer, a les 19.30 h, al Restaurant Les Fonts de Can Sala de Tarragona (camí Servitud VI. 43007 Tarragona).
La Festa Col·legial esdevé un acte ideal per gaudir d'una estona distesa amb tots aquells companys i companyes de professió, amb qui es manté en comú la passió per la psicologia. El programa de l'esdeveniment preveu el tradicional homenatge a les persones col·legiades que han complert el 25è aniversari de col·legiació i un sopar tipus còctel -a peu dret- per a totes les persones assistents, dinamitzat, que construirà una vetllada ben especial.
L'assistència a l'acte és gratuïta, i tots els col·legiats i col·legiades de la Delegació Territorial de Tarragona hi estan convidats. Per assistir-hi cal confirmar assistència abans del dia 15 de febrer al correu copc.t@copc.cat o bé trucar al telèfon 977.21.41 02
El dilluns 9 de gener arrenca la segona fase del projecte impulsat pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya juntament amb la Universitat Alberto Hurtado de Xile i la Universitat Internacional de València, l’Associació de Jutges de família Iberoamericans, l’Associació de magistrades i magistrats de Xile i la Fundació Restauradors de Xile.
Per abordar l'estudi de la problemàtica que es genera en les relacions patern i matern filials en els casos de divorcis i ruptures de parella, s'ha engegat un projecte ambiciós d'investigació jurídica i psicològica a l'àrea regional iberoamericana.
Actualment, els casos d'alta conflictivitat no tenen dins del sistema judicial els instruments idonis per gestionar aquesta problemàtica. Singularment, els nens, nenes i adolescents els progenitores dels quals viuen en països diferents, pateixen la pèrdua de les relacions personals amb algun d'ells o elles, amb el consegüent perjudici per a la seva estabilitat emocional i el seu desenvolupament integral.
El lema d´aquest projecte, “Nuevas orientaciones en justicia para familias del siglo XXI”, respon a la necessitat d´identificar noves solucions als reptes que presenten les famílies i la protecció dels drets de les nenes, nens i adolescents en situació d´alta conflictivitat després d’una ruptura de parella. Entre els objectius hi ha l'aprovació de guies d'actuació i de metodologies contrastades internacionalment.
A la primera fase d'aquest projecte, es va fer una trobada virtual entre especialistes de l'àmbit del dret de família. Hi van participar professionals del sistema de justícia (jutges, jutgesses, advocats, advocades i altres professionals, i de l'acadèmia) de dinou països de Sud-amèrica, Centreamèrica i el Carib, Espanya, Portugal, Andorra i el Canadà, tenint en compte la importància d'aquesta problemàtica en el fenomen migratori. Es va posar en relleu la necessitat de fer un treball pluridisciplinari que implica la judicatura, els i les professions que exerceixen en l'àmbit de conducta, l'acadèmia i les institucions públiques, per tal de generar guies i models de bones pràctiques, així com per propiciar les reformes legislatives corresponents.
El projecte gaudirà de continuïtat amb aquesta segona fase, convidant a professionals interessats en aquest tema a sumar-se als grups de treball en sis àrees temàtiques i preparar la propera trobada virtual, prevista per al 18 de març, i la celebració d'una trobada internacional a Santiago de Xile (format híbrid: presencial i en línia) l'11, 12 i 13 de maig de 2023. A més de les institucions que impulsen el projecte, també ofereixen suport acadèmic les Universitats de La Matanza d’Argentina i la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic .
Tots els professionals interessats poden contactar amb la comissió impulsora escrivint al correu electrònic: coparentalidad@uahurtado.cl
Les persones col·legiades que realitzin la seva inscripció gaudiran d'un 20% de descompte corresponent a les entitats impulsores i col·laboradores. A més, el COPC disposa de beques per persones col·legiades que vulguin participar activament en el projecte i presentar alguna comunicació. Podeu contactar amb seccioarc@copc.cat abans de realitzar la inscripció.
Es recomana revisar els temes de cada àrea temàtica abans de fer la preinscripció.
Per a informació i inscripcions: https://derecho.uahurtado.cl/encuentro-coparentalidad/.
Grup impulsor:
Entitats col·laboradores:
La mediació i altres formes de resolució de conflictes treballen, sobretot, amb persones. I les persones són relacions, emocions, llenguatge, formes de pensar i de sentir. Són, en definitiva, subjectes. Com a mediadors i mediadores treballem, doncs, amb la subjectivitat. Podríem concloure que l’espai de treball de la mediació és allò que passa entre els subjectes, pel que podem afirmar que l’objecte de la nostra feina és, precisament, la intersubjectivitat. Com a psicòlegs i psicòlogues tenim una formació de base, unes eines i una praxi que ens predisposa a tenir una bona mirada per a treballar en una disciplina que estudia i gestiona el conflicte, que treballa amb les relacions i que arriba a acords entre les persones.
És per això que considerem que pel bé mateix de l’èxit de la mediació com a professió és prioritari el paper dels psicòlegs i psicòlogues a tres nivells.
Primer, com a exercents de la mateixa. Sense perjudici que hi ha excel·lents professionals que venen d’altres disciplines, és important que els psicòlegs i les psicòlogues es continuïn formant com a mediadors i mediadores, ja que per a nosaltres suposa una continuïtat natural amb el que és el seu propi camp d’acció.
En segon lloc, perquè considerem que la mediació i altres metodologies de resolució de conflictes estan en un constant procés de construcció, en el que continua sent importantíssim que es puguin enriquir amb nous conceptes i noves tècniques que es poden derivar dels nostres coneixements com a professionals de la psicologia.
I, en tercer lloc, perquè considerem crucial i d’una importància estratègica primordial la presència dels psicòlegs i psicòlogues en els organismes de decisió i legislació en matèria de mediació i altres mètodes de resolució de conflictes. La nostra visió posa en el centre a la persona i les seves formes de relacionar-se, i aquesta perspectiva pot veure’s descuidada sense el nostre concurs, amb el que cauríem en el risc de dissenyar unes institucions i unes lleis de mediació massa esquemàtiques, massa esbiaixades cap a la mera protocol·lització i, en definitiva, massa exposades a convertir-se en un mer succedani dels procediments judicials.
Venim llavors a posar el nostre gra de sorra per ajudar a la mediació com a disciplina a créixer i creiem fermament que la millor forma en què podem ajudar és recuperant un paper protagonista pels psicòlegs i la psicologia en aquest àmbit.
Ens plantegem que més companyes i companys de la psicologia se sumin a la mediació i entenguin que pot ser una extensió natural de la seva acció. Apostarem perquè el COPC torni a liderar l’impuls de la mediació en els pròxims anys. Ens sembla que sempre ha sigut necessari, però després de la ressaca post pandèmica que porta nous malestars en la cultura ho trobem absolutament primordial.
Esperem estar a l’altura del repte i comptem amb tots i totes vosaltres per tal d’assolir les nostres fites. Estem ben segurs que juntes i junts podrem fer moltes coses i molt bones.
Posem a la vostra disposició aquest correu perquè ens feu arribar qualsevol inquietud o proposta: seccioarc@copc.cat.
Dr. Javier Wilhelm Wainsztein, president
Psicòleg, mediador i doctor en dret i ciència jurídica. Redactor de la política pública per a Catalunya. Director del màster en mediació professional de la UPF, supervisor de persones mediadores, psicòleg de grups i responsable de l’àrea de mediació d’Ahora Dónde. Fundador de Mediación y Convivencia. Mediador familiar i en organitzacions des de fa 28 anys.Dra. Connie Capdevila Brophy, vicepresidenta
Més de 35 anys d'experiència amb famílies en àmbits de la psicologia, mediació i coordinació de (co)parentalitat, a Nova York i a Barcelona. Combina docència i consulta privada. Ha publicat en revistes nacionals i internacionals. Vicepresidenta de la Societat Catalana de Mediació en Salut.Aida Marzo Matencio, tresorera
Coordinadora del GT de Mediació Comunitària del COPC. Mediadora comunitària i familiar. Psicòloga especialista en feminismes i LGTBI. Sòcia fundadora i presidenta d’Ètic Hàbitat cooperativa. Directora de les àrees de mediació, formació i feminismes. Coordinadora de Serveis de Mediació Municipals. Docent del Màster de Direcció de Recursos Humans d’IL3-UB i col·laboradora amb altres universitats.Rafael Llinàs Salmerón, secretari
Cap del Servei de Mediació, Consum i Civisme de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. Docent al màster en mediació professional de la UPF, en el Màster del Col·legi de Doctors i Llicenciats i a l’ICAB. Coautor del llibre «Guia para el Mediador Professional». Guanyador del premi AMMI millor blog de Mediació 2019.Aidà Almirall Serra, vocal
Psicòleg i mediador. Soci fundador de Téssera Mediació. Actualment dinamitzador comunitari del CB Pou de la Figuera, mediador penitenciari al CP Quatre Camins i professor associat del Màster Oficial de Mediació Familiar i àmbits del Dret Privat de la UAB.Dra. Mila Arch Marin, vocal
Psicòleg i mediador. Soci fundador de Téssera Mediació. Actualment dinamitzador comunitari del CB Pou de la Figuera, mediador penitenciari al CP Quatre Camins i professor associat del Màster Oficial de Mediació Familiar i àmbits del Dret Privat de la UAB..Gemma Vall Carbonell, vocal
Psicòloga i mediadora organitzacional, fundadora de Bisaid. Professora associada el departament de Psicologia Social de la Universitat de Barcelona impartint les matèries de Negociació i Mediació organitzacional. Coordinadora i docent de l’assignatura "Conflicte, Negociació i Mediació" a la Universitat Internacional de Catalunya.Els mesos de febrer i març es presenten a la sala d’actes de les seus del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya diversos llibres de psicòlegs i psicòlogues. Col·legues de professió i de col·legiació, els autors i autores dels llibres esperen amb especial interès la presentació al COPC, perquè és dels pocs auditoris on el públic està format exclusivament per psicòlegs i psicòlogues i, per tant, el retorn que n’obtenen és especialment valorat.
D’entre els 8 llibres que es presenten al COPC els 2 següents mesos, segur que n’hi ha diversos que t’agradaria llegir, sobre els quals t’agradaria saber les motivacions de l’autor o t’agradaria conversar-hi. Aprofita les presentacions de llibre del Col·legi, acosta-t’hi i coneix els autors i autores dels llibres que s’hi presenten: només cal que t’hi inscriguis, són gratuïtes! D’altra banda, si ho prefereixes també pots inscriure-t’hi per seguir-les en línia.
Les presentacions que es programen a la sala d’actes del COPC durant els mesos de febrer i març són:
1 de febrer: Presentació de llibre: Novel·la Mogador, de Marie Jo Barbier (presencial i en línia), amb Connie Capdevila. Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
9 de febrer: Presentació del llibre Integración Psiquedélica: lógicas no ordinarias y los retos de la psicoterapia en estados expandidos (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
10 de febrer: Presentació del llibre de Núria Mompín Arteterapia clínica: el uso terapéutico de las artes expresivas y creativas aplicadas a niños y adolescentes hospitalizados (presencial i en línia). Delegació Territorial de Girona, més informació i inscripció.
13 de febrer: Presentació de llibre: Del coma al amor. Es posible crear y vivenciar el Cielo en la Tierra (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
21 de febrer: Presentació del llibre: La guerra como campo de batalla. Deconstruyendo mitos y símbolos del Dr. Jorge L. Tizón, amb el Dr. Mattioli (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
24 de febrer: Presentació del llibre: El peso de las emociones (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
1 de març: Presentació del llibre: Pequeños aportes a la transferencia y contratransferencia: Desde la experiencia gestáltica y las Constelaciones Familiares (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
27 de març: Presentació de llibre: Conferència-col·loqui La síndrome de les superdones (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
29 de març: Presentació del llibre Niños que sufren (presencial i en línia). Seu de Barcelona, més informació i inscripció.
Els autors i autores, psicòlegs i psicòlogues, esperen la teva assistència i participació.